© 2017 by Ministry Webdesign

  • b-facebook
  • YouTube - Black Circle

Søk i bloggen

November 22, 2019

November 20, 2019

November 19, 2019

November 18, 2019

November 17, 2019

November 15, 2019

November 14, 2019

Please reload

Seneste blogginnlegg

  • Facebook Clean Grey
  • Grey YouTube Icon

Evig straffet eller evig leget?

March 15, 2019

 

Har du lest om evig straff i Bibelen? Det regner jeg med at du har, men er du sikker på at du forstår det riktig?

La oss først se litt på ordet evig.

 

Det kommer fra grunntekstordet aionios, som er et adjektiv som IKKE betyr evigvarende, men en spesifikk og tidsbegrenset periode med en definert begynnelse og avslutning. 

I og med at ordet er et adjektiv gis det sin definerte verdi ut fra hva det beskriver, som for eksempel adjektivet "stort". Plasseres dette adjektivet i sammenheng med "sandkorn"  gis det en helt annen verdi enn om det plasseres sammen med feks. "planet". Vi forstår med en gang at et stort sandkorn er betydelig mindre enn en stor planet.

Dette lærer oss at når vi leser evig (aionios) i Bibelen må vi lese; tidsbegrenset periode med en definert begynnelse og slutt - IKKE evigvarende!

Et eksempel er når Bibelen sier at Jona var tre dager i fiskens buk. Men visste du at ordet som brukes om disse tre dagene er aionios? Så selv om det sikkert virket som en evighet, så vet vi at det kun var snakk om tre dager.

Når aionios settes sammen med livet i Gud så betyr aionios derimot er evigvarende. Det er fordi adjektiv får sin verdi basert på hva det beskriver, i dette tilfellet Gud. Han er fra evighet og til evighet (evigvarende) og derfor blir "aionios zôe" til evigvarende liv.

Det er et ufattelig stort spenn mellom tre dager og evigvarende, men adjektivet som brukes i begge tilfeller er altså aionios.

Neste ord vi skal se på er straff, som kommer fra kolasis.

Her er noen interessante opplysninger fra The Apostles’ Creed by William Barclay.

 

Kolasis var opprinnelig et ord som beskriver hagearbeid, og dets opprinnelige betydning var beskjæring av trær. På gresk er det to ord for straff, timoria og kolasis, og det er et ganske klart skille mellom dem.

 

Aristoteles definerer forskjellen; kolasis er til det beste for den som mottar den; Timoria er til det beste for den som utfører/gir den.

 

Platon sier at ingen straffer (kolazei)  noen fordi de har gjort feil - det ville være å ta en urimelig hevn (timoreitai). Vi straffer (kolazei) en som gjør en feil med den hensikt at han ikke skal gjøre feilen igjen (Protagoras 323 E).

 

Clement of Alexandria (Stromateis 4.24; 7.16) definerer kolasis som ren disiplin, og timoria som gjeninnføringen av "ondt for ondt".

 

Aulus Gellius sier at kolasis blir gitt slik at en person kan bli korrigert. Timoria blir gitt slik at verdigheten og autoriteten (til den forulempede) kan bli gjenopprettet (The Attic Nights7.14).

 

Forskjellen er ganske tydelig, og gjennomgående konsistent i det greske språket. Timoria er hevnende straff, men Kolasis blir alltid gitt med hensikt å endre og kurere.


Som du ser betyr ikke "kolasis" straff, men en korrigerende, helbredende og restaurerende behandling, og til det BESTE for den som mottar denne (kolasis) behandlingen.

Setter vi de to ordene, aionios og kolasis sammen, får vi ikke evigvarende straff

men

en tidsbegrenset korrigerende behandling. 

Det stemmer med ordets opprinnelse fra gartneryrket, der kolasis betyr å trimme/klippe et tre så det bærer mer frukt.

Så når Jesus sier i Matt. 25:46;

 

"Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv."

sa han faktisk følgende; 

 

De som lever i det intime felleskapet med Gud nyter godt av dette her og nå (har aionios zoe -evig liv); 

 

mens de som ikke lever i dette felleskapet (er fortapt) går bort til aionios kolasis - en tidsbegrenset periode med korrigerende, restaurerende og helbredende behandling til det beste for den som skal få denne behandlingen.

 

Hensikten med å motta kolasis er at de, når behandlingen (ikke straffen) er ferdig, kan nyte godt av de velsignelser som er rettmessig deres i Kristus.

Evig straff  er slik jeg ser det ikke bare en dårlig oversettelse av kolasis, men jeg mener den rett og slett er feil, villedende, og gir et totalt uriktig bilde av Gud. Hevn er ikke, og har aldri vært på Guds agenda - kun helbredende restaurering.

 

Gud er en restaurerende Gud.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload